· 

"Εξέλιξη δίχως εκπαιδευτική υποβάθμιση" του Θανάση Βελώνη


 

Γράφει ο Θανάσης Βελώνης

 

Τους τελευταίους μήνες βιώνουμε καταστάσεις πρωτόγνωρες από κάθε άποψη. Η συγκυρία του ιού αποτέλεσε περίοδο αλλαγών τόσο στον τρόπο σκέψης και δράσης των πολιτών όσο και σε διάφορους τομείς της κοινωνικής ζωής. Ανεπηρέαστη δεν θα μπορούσε να παραμείνει η Παιδεία, ως βασικό μέλος της. Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας ήταν τα πρώτα στα οποία μπήκε «λουκέτο» εξαιτίας της επερχόμενης πανδημίας. Η αναπόφευκτη αναστολή της λειτουργίας των σχολείων επηρέασε άμεσα εκατομμύρια παιδιά σε παγκόσμια κλίμακα, ενώ παράλληλα η αναγκαιότητα να παραμείνει ζωντανή η εκπαιδευτική διαδικασία εν μέσω υγειονομικής κρίσης άφησε περιθώρια για την ανάπτυξη εναλλακτικών εκπαιδευτικών μεθόδων. Οι τηλεδιασκέψεις και η εξ’ αποστάσεως μάθηση έγιναν καθημερινότητα για μαθητές και δασκάλους σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.

 

Ήδη από προηγούμενα έτη πολλές χώρες του εξωτερικού είχαν ενσωματώσει την ενεργή χρήση τεχνολογίας και εφαρμογών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η πρώτη εμπειρία οργανωμένης ψηφιακής εκπαίδευσης είναι πλέον γεγονός και στην Ελλάδα. Μάλιστα, στη διάρκεια του «εγκλεισμού» είχαμε μία σπουδαία ευκαιρία: την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε έμπρακτα την πραγματική δυναμική του διαδικτύου και το πώς πολλά διαδικτυακά μέσα και εφαρμογές μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση παρέχοντας ευκολίες. Για να ανταποκριθεί στα νέα δεδομένα, το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας κλήθηκε να αναπτύξει πρωτόγνωρες ψηφιακές δεξιότητες που ποτέ άλλοτε δεν είχαν χρειαστεί. Μπορεί τα προβλήματα από την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση να μην έλειψαν, ωστόσο ήταν ένα πρώτο βήμα στον θετικό ημιάξονα.

 

Όπως έχει αποδειχθεί στην διάρκεια της ιστορίας, η εξέλιξη είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και για τον λόγο αυτό φαντάζει αδύνατη η αποφυγή της. Κατά την γνώμη μου, η Παιδεία στην χώρα μας θα πρέπει να αποφύγει να συμπεριφέρεται σαν «βράχος», καθώς «τα βράχια δεν αλλάζουν. Δεν μπορούν να συλλάβουν αξίες, συστήματα ή οργάνωση. Δεν βελτιώνονται ούτε δημιουργούν. Απλώς υφίστανται»*. Η ψηφιακή εκπαίδευση αποτελεί την εξέλιξη στην Παιδεία και θα έπρεπε και μελλοντικά να αποτελεί κομμάτι του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Ίσως η χρήση της σε ειδικές περιπτώσεις να είναι αναγκαία. Κάθε αλλαγή και κάθε εξέλιξη είναι πάντοτε ευπρόσδεκτες και αποσκοπούν στην βελτιστοποίηση, η οποία είναι και το ζητούμενο για κάθε εκπαιδευτικό σύστημα ανεπτυγμένης χώρας στο τέλος της ημέρας.

 

*(Mark Manson, Everything is fucked)

 

 

Σε αυτό το σημείο αισθάνομαι, ωστόσο, την ηθική υποχρέωση να «υπερασπιστώ» την κλασική εκπαιδευτική διαδικασία. Το σχολείο δεν αποτελεί αποκλειστικά τόπο απόκτησης γνώσεων. Ο ρόλος του είναι αρκετά συνθετότερος. Η μικρή κοινωνία του σχολείου αποτελεί τόπο κοινωνικοποίησης και αλληλεπίδρασης, η απόκτηση ορθών προτύπων και αξιών σχετίζονται άμεσα με την προσωπική επαφή μαθητή και δασκάλου, ενώ η διαπαιδαγώγηση και η αποδοχή του διαφορετικού είναι διαδικασίες που διαδραματίζονται στο σχολείο και απαιτούν τις διαπροσωπικές σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους. Το αναντικατάστατο του ρόλου του εκπαιδευτικού (ειδικότερα στις μικρότερες ηλικίες) είναι δεδομένο. Κατανοώ απόλυτα την ανάγκη για εξέλιξη και εκσυγχρονισμό. Κατανοώ το γεγονός πως ζούμε ξεκάθαρα στην ψηφιακή εποχή για χρόνια. Κατανοώ πως η αποφυγή της τεχνολογίας και του διαδικτύου είναι σχεδόν αδύνατη. Εξακολουθώ, παρ’ όλα αυτά, να πιστεύω ότι η άμεση επαφή και επικοινωνία μαθητή-δασκάλου είναι ασύγκριτη και πως δεν νοείται εκπαίδευση χωρίς την συνύπαρξη, την τριβή και τα…θρανία. Μια καλή ιδέα θα ήταν η εκτεταμένη χρήση των τεχνολογικών μέσων κυρίως στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, εκεί όπου η διαδικασία της κοινωνικοποίησης και της διαπαιδαγώγησης έχει ήδη λάβει χώρα. Στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Τέλος, θα ήθελα εκ νέου να επισημάνω πως θα ήταν τραγικό λάθος ο περιορισμός του ρόλου του εκπαιδευτικού. Ας μην ξεχνάμε πως εκτός των γνώσεων στην Ιστορία, τα Μαθηματικά ή την Φυσική ο δάσκαλος συμβάλει με δυναμικό τρόπο στην διαμόρφωση της προσωπικότητας του ατόμου.

 

*Ο Θανάσης Βελώνης είναι προπτυχιακός φοιτητής του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών στο Πολυτεχνείο της Ξάνθης.

 

Το άρθρο συμμετέχει στο διαγωνισμό αρθρογραφίας    που διοργανώνει το NewAge Ideas με το Next Generation

 

Πηγή: enimerosou.gr

 

newamazingideas imerologia ημερολόγια
ΑΡΘΡΑ · 19/10/2020

«Σύγχρονοι Σερίφηδες», δημοκρατικά; και υπεύθυνα; λειτουργούντες.. Του Μητλιάγκα Γιάννη

Μας προστατεύουν λέει αλλά μήπως προσπαθούν να προστατευθούν οι ίδιοι; (Είχε απόλυτο δίκιο ο Δήμαρχος Κοζάνης για το ετεροχρονισμένο ενδιαφέρον της πολιτείας). Διατυμπανίζουν την αυστηρότητα τους, ψάχνοντας ίσως νέο πρωτοσέλιδο σε life style περιοδικό αλλά δε μπορούν να δεχθούν την αυστηρή πλέον κριτική των πολιτών.

mikroi anthropoi se mia pio mikri zoi - μικροί άνθρωποι σε μια πιο μικρή ζωή
ΑΡΘΡΑ · 17/10/2020

"Μικροί άνρθωποι, σε μια πιο μικρή ζωή" της Δήμητρας Ορφανού

Όταν ένα παιδί επτά χρονών στην παραλία φωνάζει σε όλο τον κόσμο (Δανάη είσαι απένταρη, είσαι απένταρη…) και γελάει… και δίπλα οι γονείς του που είναι τρόπον τινά συγγενείς σου.. υποκρίνονται ότι ποτέ μα ποτέ δεν έχουν πει τίποτα παρόμοιο στον κανακάρη τους, η Δανάη απλώς τραγουδάει το άσμα του αείμνηστου Στράτου ...υποκρίνεσαι το ξέρω υποκρίνεσαι ...και η ζωή συνεχίζεται σε μια δειλία μικροπρέπειας και εξευτελισμού.

ΑΡΘΡΑ · 28/09/2020

"Τι μου έμαθαν οι φιλίες μου" της Μαρίας Σκαμπαρδώνη

Η φιλία είναι μία στενή σχέση μεταξύ δύο ή περισσότερων ατόμων, στην οποία η επαφή και αγάπη δεν προχωράει σε σεξουαλική επαφή και παραμένει πλατωνική. Παραμένει ένα συναίσθημα μοναδικό, ένα βίωμα πολύτιμο, εξιδανικευμένο και μυθοποιημένο στη λογοτεχνία αλλά και σε κάθε άλλη μορφή ανθρώπινης δραστηριότητας.

ΑΡΘΡΑ · 04/09/2020

7 ερωτήσεις για το νέο trend - Baby Shower

Δεν υπάρχει ομορφότερη και καλύτερη ευκαιρία για εορτασμό από τον ερχομό ενός μωρού. Τα baby shower συνηθίζεται όλο και περισσότερο στην Ελλάδα έχουν φτάσει να αποτελούν την τελευταία τάση της μόδας. Γίνεται για να γιορτάσουμε τον ερχομό του παιδιού και τη μετάβαση της γυναίκας στη μητρότητα και τα τελευταία χρόνια . Ξέρετε όμως τους κανόνες του Baby Shower Party?

ΑΡΘΡΑ · 15/09/2020

"Τελικά, γιατί έχουμε όλοι οι άνρθωποι αξία;" της Μαρίας Σκαμπαρδώνη

Μία φράση που ανακυκλώνεται διαρκώς, από όλους εμάς, από ψυχολόγους και εκπαιδευτές, κυρίως. Μία φράση που υπενθυμίζει πως κάθε ανθρώπινη οντότητα έχει τη δική της μοναδικότητα και τη δική της μοναδική προσφορά στη ζωή. Πώς όμως, ορίζεται αυτή η αυταξία μας; Τι είναι αυτό που καθιστά τον άνθρωπο ένα ον με αξία;

ΑΡΘΡΑ · 04/09/2020

Οι σπουδές σε μεγαλύτερη ηλικία, είναι σπουδαιότερη εμπειρία

Οι σπουδές είναι από τις σπουδαιότερες και κοινωνικά αναγκαίες πλέον εμπειρίες στη ζωή ενός ατόμου. Η εξειδίκευση στο Πανεπιστήμιο είναι η εμβάθυνση σε έναν συγκεκριμένο επαγγελματικό τομέα η οποία θα βοηθήσει τον άνθρωπο να αντέξει και να αναρριχηθεί στο δύσκολο δρόμο της εύρεσης εργασίας. Τα φοιτητικά χρόνια κατά παραδοχή των περισσότερων, ανήκουν στα ωραιότερα της ζωής, ξεπερνώντας ακόμα και την ανεμελιά των σχολικών χρόνων.

ΑΡΘΡΑ · 04/09/2020

Γιατί πρέπει να υπάρχει ηλικιακή διάκριση σε ορισμένα πράγματα;

Οι ηλικιακές διακρίσεις αφορούν τις διακρίσεις που αντιμετωπίζει ένα άτομο εξαιτίας της ηλικίας του. Οι διακρίσεις αυτές μπορούν να ξεκινάνε από το πόσο ερωτεύσιμος είναι ένας άνθρωπος μία συγκεκριμένης ηλικίας, μέχρι το πόσο όμορφη μπορεί να είναι μία γυναίκα και πώς πρέπει να συμπεριφέρεται στην ερωτική της ζωή.

Write a comment

Comments: 1
  • #1

    Κατερίνα (Monday, 19 October 2020 11:58)

    Εξαιρετικό άρθρο, μπράβο σου!!